CARL NIELSENS SØN, ÅRHUS


En uendelig række af spillemærker er efter 1930 og nogle år frem fremstillet hos Carl Nielsens Søn i Århus.
Her følger lidt historie omkring denne “fabrikant”, som egentlig var guld- og sølvsmed.

Niels Carl Nielsen begyndte sit arbejdsliv som skærsliber i sidste halvdel 19. århundrede sammen med sin far.
Han kom som ganske ung i lære som guld- og sølvsmed, og fik svendebrev i 1886.
N. C. Nielsen startede derefter sin egen forretning som selvstændig juvelér, guld- og sølvsmed, med navnet ”Carl Nielsen Guldsmed”.
I 1932 dør N. C. Nielsen, og sønnen Carl Hellstern Nielsen overtager virksomheden med værksted i
Ole Rømersgade og butik i M. P. Bruunsgade.
Navnet ændres til Carl Nielsens Søn.
C. H. Nielsen etablerer desuden et emalje værksted i Jægergårdsgade.
Tredje generation, Jørgen Hellstern, begynder i 1953 i virksomheden som sølvsmed.

Carl Hellstern Nielsen arbejder i virksomheden til kort før sin død i 1967.
J. Hellstern vælger imidlertid at han ikke vil føre familievirksomheden videre,
og den sælges til svenske Sporrong. Jørgen Hellstern forbliver i virksomheden som daglig leder.
I 1972 ønsker Sporrong af økonomiske grunde at flytte produktionen til Finland, og Jørgen Hellstern køber familievirksomheden tilbage igen.
Samtidigt ændres virksomhedens navn til Jydsk Emblem Fabrik A/S, og lokaliteterne i Århus skiftes ud med en helt ny fabrik i Beder.
I 1976 flytter Jydsk Emblem Fabrik A/S til Viby J. Produktionen består primært af emblemer, medaljer og uniformstilbehør til Forsvaret.

I 1992 overtager Stig Hellstern, som fjerde generation den gamle familievirksomhed, ved at købe den af sin far, som ønsker at trække sig tilbage.
I 2000 flytter Jydsk Emblem Fabrik A/S endnu en gang, denne gang til Malling.
Siden da er antallet af medarbejdere steget med mange hoveder og nye produkter er introduceret, ligesom virksomheden har opkøbt flere konkurrenter.
I dag er Jydsk Emblem Fabrik A/S blandt de førende indenfor salg af emblemer, sportspræmier og uniformstilbehør.
Produktkataloget er vidtrækkende, og for omfattende at remse op i detaljer, men besøg evt. selv www.jef.dk

Som en lidt sjov afrunding af ovenstående historiske fakta, er jeg efterfølgende blevet kontaktet af
Stig Hellstern, som stadig her i 2024 er administrerende direktør for Jydsk Emblem Fabrik A/S.
Stig Hellstern har været så venlig at sende et par billeder, som jeg med hans tilladelse viser her på siden.

Som det fremgår under E. Jochumsens 5-øres spillemærker, fik han i 1934 fremstillet
400 eksemplarer i messing hos Carl Nielsens Søn.

Her ses et foto af produktionsprotokollen fra 1934.

Iflg. Jørgen Sømod, gik der hul på forsendelsen mellem fabrikken og Jochumsen,
og en postmedarbejder fandt, at det var bedst at aflevere de “falske” 5-ører til politiet.
Det skaffede Ejnar Jochumsen og Carl H. Nielsen en dom for falskmøntneri på halsen,
som det fremgår af dette billede.

Det var umådeligt billigt sluppet, og det var vel også helt ubevidst, at “forbrydelsen” blev begået.
50 kroner i bøde har næppe haft den store betydning for en tivoli ejer og en fabrikant.
I nutids kroner svarer det til en bøde på ca. 2.200 kroner.
Men for en arbejdsmand, der i 1934 tjente mellem 80 og 100 øre pr. time, ville det have
have været ærgerlige penge at betale.

Tusind tak til Stig Hellstern for billeder og den gode historie.